قرآن مبین

سوره ای در قرآن که به سوره امام حسین(ع) مشهور است با تلاوت زیبای استاد عبدالباسط

براساس روایتی از امام صادق(ع)، هشتاد و نهمین سوره مبارکه قرآن ،« سوره فجر » که در جزء سی ام قرار دارد، سوره امام حسین(ع) نام دارد.

حجت الاسلام «جواد محدثی» در کتاب «فرهنگ عاشورا» در این باره نوشته است: این سوره (سوره فجر)، در روایت امام صادق (ع) به سوره امام حسین (ع) مشهور است و توصیه شده که در نمازهای واجب و مستحب ، خوانده شود : « اِقْرَؤُا سُورَهَ الفَجِرِ فی فَرائِضِکم وَ نَوافِلِکم ، فَاِنها سُورَهُ الحُسَین (ع) وَ ارْغَبُوا فیها » .
و این نامگذاری ، جالب است ، « چرا که قیام کربلای حسین (ع) ، خود انفجار فجری از ایمان و جهاد بود ، در ظلمت شب جور و شرک بنی امیه ، و همچنان که با فجر و آغاز روز ، حرکت و حیات مردم شروع می شود ، با خون حسین (ع) و یارانش در عاشورا ، اسلام جانی تازه گرفت و حیاتی مجدد یافت . »  در ذیل روایتی از امام صادق (ع) ، علت نامگذاری این سوره به سوره فجر ، این بیان شده که سیدالشهداء نفس مطمئنه و راضیه و مرضیه است و یارانش نیز اینگونه اند : « فَهُوَ ذُوالنَفسِ المُطمَئِنهِ الراضِیهِ المَرضِیهِ وَ اَصحابُهُ مِن آلِمُحَمدٍ هُم الراضُونَ عَن اللهِ یومَ القِیامَهِ وَ هُوَ راضٍ عَنهُم » .
« والفجر » که سوگند خدای ازلی است
روشنگر حقی است که با آل علی است
این سوره به گفته امام صادق (ع) مشهور به سوره « حسین بن علی (ع) » است.

***  تلاوت آیاتی از سوره مبارک فجر با صدای زیبای استاد عبدالباسط   ***